9 Ekim 2019 Çarşamba

Mardinde Turizm Olmaz-İnovatif Geliştirme Zirvesi 19-Yılmaz Parlar

 Mardinde Turizm Olmaz

Kendine özgü benzersiz sanatsal kültürel dokusu olan tarihsel şehir artık kartpostallarda. Eski Mardin’den eser yok…

Kültürel olarak tarihi şehir anlamı insan tezahürlerinin birikimi, şekillerin, dokuların ve renklerin konuşan dünyasını yaratır. Bir sanat eseri gibidir. Tarihi kentselin çok özelliği vardır. Yapısal, sembolik, birbirine bağlı, ortak ve diyalogları vardır.


Mardin tarihi kentin ana odağın öncelikle kentin zamansal derinliği, Mardin müzede sergilenen paleolitik devre ait eserlerden anlaşılmaktadır.
Bugün var olan yaşam doğası, kentin tarihi için ana kriterleri formüle etmenin yanı sıra, kent yaşamının tüm yönlerini birleştiren ve bireyselliklerini tanımlayan esaslı bir temel olarak kentin tarihi ruhunu oluşturmak gereklidir.

Tarihi kent önemli bir özelliği diyalog karakteridir. Kent Hoşgörülü kimliğinide kaybetmiştir.
Sayın Vali, süper güç sizde…Eski Mardin’i tekrar oluşturabilirsiniz. Tarihsel kültürel dokusunu kirleten sanatın ve zanatın en güzel örnekleriyle özgün mimariyi tekrar su yüzüne çıkarabilirsiniz.
Batı Belediyelerinde örnek gördüğümüz gibi; arka bahçeyi gören tek komşunun şikayeti üzerine harekete geçen Belediye “Arka bahçeni ya bir ilgili sektörün şirketi vasıtasıyla düzenlet veya ben düzenleyeyim.” Diyerek  Faturayı önlerine koyuyorlar.
Sizde Sayın valim, Eski Mardin diye anılan, sıvalı evlerin bozduğu, mimariye iyileştirme getirebilirsiniz.



Mardin müzede sahte eski eserler kısmındaki aslına uygun objeler gibi, sıvalı evlere dayatmayla hazır dış bezeme karolarıyla (Alçı, mermer tozu, sertlendirici gibi malzemelerden yapıldığını sandığımız kalıba dökülmüş oymalı gibi süslü karolar ) mekan duvarlarına giydirme yapabilirsiniz.

Öykü şöyle; 6-8 Eylül 2019 tarihleri arasındaki Midyat Kültür sanat Festivalinde, Geçmiş dönem bakanlarımızdan Vakıfbank yönetim kurulu başkanı Abdulkadir Aksu, Türkiye israfı önleme vakfı Türkiye Grameen mikrofinans programı projede, Midyat mikrokredi projesini hayata geçirilmesini konu alan ekonomi ağırlıklı yaptığım haberime Artuklu üniversitesinin İnovatif Geliştirme topluğu ve onları destekleyen Mardin’li iş adamını ilave etmiştim.
İnovatif Geliştirme Zirvesi 19 yapacaklarını sevinçle karşılamıştım. Açılış konuşması için isim istemişlerdi. Önerdim isimde güzel bir sunuyla katkıda bulunmuştu. İsrarla davet üzerine, deniz kenarında bulunan bir ilçemizde gerçekleşecek film festival akreditasyonumu iptal ederek. Tekrar 4-5 Ekim 2019 tarihleri arasında  İnovatif Geliştirme Zirvesi 19’a katıldım. Zirvenin nitelikli başarılı olması için yapıcı haber olarak “Sınırların Ötesinde Bir şey Yok” haberimde olması gerekenleri yazmıştım.



Benden Sayın Vali ile Yabancı İran Televizyon kanalı için röportaj yapmam da istenmişti.
Sayın Vali zirvenin ilk yarım günün bitiminde “Röportajı ne zaman yapalım” derken, öğleden sonrasına antak kaldık. Özel kalem Müdürüne Mardin Kültür sanat varlıklarını, Turizmin ruhu olan müzeleri, medreseleri, tapınakları vs. hakkında röportajı yürüteceğimizi söylemiştim. İki saat bekledikden sonra Özel kaleme telefon açtım, Sayın Valiye ulaşmalarını, beklediğimi hatırlatmalarını rica etdim. Gelen cevap “Yoğun iş programı olduğunu, röportajı gerçekleştiremiyeceklerini” öğrenmiş oldum.

Benim kaybım veya kazancım yok. İstanbul’da istenen turizm profili, İranlı turistin Mardin’e gelmesi dolayısıyla ekonomisine katkıda bulunması, bir Türk olarak beni sadece memnun ederdi.

Mardin müzelerinde ziyaretci sayısı çok düşük, iç turizm olarak varlık gösteren Türk turistler şeker, sabun vs. alışveriş peşinde. Eski Mardin Sokakları çok az, müzelik gibi, 3 kişinin yan yana yürüyemiyeceği yolda bir arabanın geçişiyle ezilmemek için bir evin kapı boşluğuna kelebek gibi yapıştım.

Kentsel bir organizmanın bütünsel varlığının temelidir, yapısıdır. Bütün organizma farklı halkların kültürlerin bileşkesiyle benzersiz bir tarza sahipdir.
Tarihsel şehirden algılanan, bilimsel, eğitimsel, anıt, kültürel ve estetik ve sosyo-ekonomik değere sahip olan maddi ve manevi delillerinin değişen derecelerde somutlaştırıldığı kültürel alanda, belirli bir zaman diliminin çerçevesine uyan, çok yönlü bir fenomen olarak anlaşılmaktadır.



Her çağ kendi şehrini yaratır. Eski sokaklar seyahat rotaları, evler ve anıtlar varış noktaları olarak algılanmaktadır. Tarihsel hafızanın oluşumu, kriterleri ve insanlığın kültürel arşivinin sınıflandırılması bağlamında ele alınan kültürel mirastır.

Her birinin kendi imajı, yaşam tarzı, dünya görüşü, grup öz farkındalığının unsurları vardır.
Her biri özel bir insan türü, sosyal ihtiyaçlar ve değer yönelimleri, günlük formlar ve alışkanlıklar yaratır ve kişilerarası ilişkiler tarzı geliştirir.

Şehir sadece gruplar arasındaki etkileşimi teşvik etmekle kalmaz, aynı zamanda farklı bölgelerle etnik gruplar arasındaki iletişimi sağlar, bazen çok uzaktadır.
Toplumdaki tüm iletişim sisteminin durumu, inovasyon ve okuryazarlık, yaratıcı potansiyelin birikimi hakkında en önemli bilgileri içeren çeşitli iletişim biçimlerinin bir jeneratörü olur.
En eski ve aynı zamanda insan yurdunun modern formu olan tarihi şehir, mimarlar, tarihçiler, coğrafyacılar, ekonomistler, sosyologlar, filozoflar, sanat tarihçileri, çok çeşitli uzmanların dikkatini, derin ilgilerini çekmelidir.

Yeni mimari Mardin’e kelimenin tam anlamıyla doğal ortama dağıldı, uyumlu bağlantılarını bastırdı ve yok etti.
Böylece kentin tarihi özellikleri yavaş yavaş silindi. Rahat bir varlığın ihtiyaçlarını karşılayan tek bir modern standarda getirildi. 

Kentsel mirasa dikkat çekmek, restorasyon ve profesyonel yaşamdaki korunması ile ilgili sorunları çözmek için tarihi kent kavramın masaya yatırılması şart.
Tarihi bir kentin temel yapısı, yalnızca bilimsel, eğitimsel, anıt, kültürel ve estetik ve sosyo-ekonomik kriterlerin organik bir kombinasyonu temelinde ortaya çıkar.
Sürdürülebilirliğini belirleyen geçmişe ait maddi ve manevi delillerin yer aldığı tarihi dokusunun incelenmesi ortaya çıkarılması ve uygulanması şartdır.

yilmazparlar@yahoo.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder